Jeśli jesteś na diecie ketogenicznej, zapewne przyjdzie ci się zastanawiać, czy możesz od czasu do czasu odpuścić sobie rygor diety, aby nacieszyć się swoimi ulubionymi węglowodanami. Ochota na „coś słodkiego”, czy chociażby pizzę w gronie znajomych to całkiem powszechne zachcianki każdego z nas.

Czy jest zatem możliwe, aby na diecie keto wziąć sobie okazjonalny tak zwany „cheat day” i przyjąć wysokowęglowodanowe jedzenie? Czy jeden cheat day wybije nas z ketozy i zaprzepaści wszystkie dotychczasowe postępy?

Najpierw należy odpowiedzieć na podstawowe pytanie – czy cheat day wyrzuci mnie z ketozy? Niestety nie da się tego obejść – tak, wypadniesz z trybu spalania tłuszczu. Koniecznym będzie powrót do diety ketogenicznej następnego dnia. Oznacza to, że niestety nie możesz dowolnie rezygnować z diety ketonowej na rzecz tymczasowego podjadania – chyba że chcesz zacząć proces przyswajania organizmu od nowa.

Co więcej, nawet podjadanie może cię wyrzucić i nie ma znaczenia, czy zjesz kawałek ciasta, czy tylko wypijesz dwie szklanki soku pomarańczowego. Każdy niekontrolowany dodatek węglowodanów netto, popycha organizm do skorzystania z poprzedniej metody pozyskiwania energii.

Ilość czasu potrzebnego na powrót do stanu ketozy będzie się różnić w zależności od osoby, ale ogólnie rzecz biorąc zajmuje to od jednego do trzech dni. Jeżeli jesteś przyzwyczajony do ograniczania węgli do maksimum – a potem nagle wprowadzasz ich bardzo dużo – powrót może potrwać dłużej, gdyż organizm zmagazynuje nadmiar w mięśniach. Podobnie, jeśli jesz tonę węglowodanów w cheat day – a nie tylko kilka dodatkowych gramów – może to również zająć trochę więcej czasu. Warto również pamiętać, że metabolizm każdego jest trochę inny, więc istnieje różnica w tym, kiedy i jak każda osoba wchodzi w ketozę. Podobnie rzecz ma się do czasu od jakiego trzyma się dietę. Osoby będące na diecie ketogenicznej od lat – znacznie szybciej powracają do czerpania z ketonów, aniżeli ktoś z krótkim stażem.

Wielu dietetyków odradza „cheat daye”, gdyż sugerują one, iż jakieś pokarmy są dobre lub złe. To z kolei może prowadzić do poczucia winy i niezdrowej relacji z jedzeniem. W każdym razie ważne jest, aby określić, czy dana dieta pasuje do Twojego stylu życia i będziesz w stanie brnąć naprzód bez poczucia winy pomimo wpadek i drobnego potknięcia i zboczenia z zaplanowanej diety.